Ben jij klaar voor de vegan revolutie?

Hoe kun jij als restaurant waarde halen uit veganisme? Misschien doe je hier al iets mee of misschien ben je aan het onderzoeken of vegans een waardevolle doelgroep kunnen zijn. Met dierendag voor de deur gaan we in dit artikel in op de waarde en de kansen die er liggen.

Eet geen Dierendag

Ieder jaar op 4 oktober wordt Dierendag gevierd. Geen officiële feestdag, maar zeker een dag waarop dieren in het zonnetje worden gezet. Mijn vriendjes, poes Freya en kat Loki, worden deze dag in ieder  geval in de watten gelegd. Stichting Wakker Dier heeft deze dag omgedoopt tot ‘Eet geen Dierendag’.  

Zij geloven dat niet alleen onze geliefde huisdieren deze dag verwend mogen worden, maar dat er  ook stilgestaan mag worden bij de dieren in de voedselindustrie. 

Meerdere restaurants zien hier kansen liggen. Zoals restaurant West aan de Vleutenseweg in Utrecht.  Voor deze bewuste zondag hebben zij een speciaal vegan menu gecreëerd, zodat gasten op een  diervriendelijke wijze kunnen genieten van een gezellige en smaakvolle avond. De carpaccio met  truffel en de hertenbiefstuk met shiitake maken ruimte voor vegan calamaris met radijs en een vegan  jalapeñoburger op brioche. 

Sommige restaurants leggen juist de focus op vegan foodies. Er duiken steeds meer full-vegan  restaurants op zoals Waku Waku of the Vegan Bamboo Bar in Utrecht. Een uitzondering waar alleen  de dedicated vegans naar toe gaan? Integendeel! Deze restaurants zitten geregeld vol. Vooraf  reserveren is een aanrader.  

Nog niet ieder restaurant is bekend met de veganistische keuken en de stap naar een inclusiever  menu kan dan ook als een flinke uitdaging voelen. Een uitdaging die je wellicht liever niet aangaat.  Maar wees je ervan bewust: aan het einde van deze regenboog staat een pot met goud.

Wat is veganisme nu precies? 

Mensen die veganistisch eten kiezen ervoor om helemaal geen dierlijke producten te eten. Concreet  betekent dit dat zij vlees, vis, gevogelte, zuivelproducten, eieren of andere voedingswaren die van  dieren afkomstig zijn uitsluiten in hun dieet. Dit doen zij voor het milieu, voor het klimaat of voor hun  eigen gezondheid. 

De vegetarische keuken heeft zeker al zijn intrede gedaan op de menukaart. Er zijn weinig restaurants  die niet minstens twee of drie vega opties aanbieden. Maar ook het veganistische dieet maakt nu  grote stappen in de foodbranche. 

Supermarkt pakt kansen aan

Waar restaurants soms nog achterblijven in het aanbieden van veganistische opties, nemen veel  supermarkten op dit moment een sprint richting deze nieuwe doelgroep. Waar voorheen één variant  melkvrije boter te vinden was, ligt het schap nu vol met verschillende varianten plantaardige boter.  Ook het yoghurtvak, de broodafdeling en de voorbereide maaltijden in de koeling maken plaats voor  diervriendelijke producten. Een mooi voorbeeld is de volledig plantaardige kersteditie van de  Allerhande in 2019. Koploper Albert Heijn zette vol in op het toekomstige normaal. 

Merken zoals Ben en Jerry’s, Activia en Arla nemen deze stap ook. Zij bieden steeds meer vegan  producten aan als vervanging voor hun originele producten. Waarom loopt de restaurantbranche  achter en zien we hier minder groei? Wat is er voor hen nodig om deze stap te zetten?

De winst die te behalen is met een vegan menu 

Nog lang niet iedereen is bekend met de veganistische keuken. Het komt dan ook nog steeds voor dat  de enige vegan optie op de kaart een salade is. Weinig verassend en uitgekauwd. 

En dat terwijl afgelopen twintig jaar de vegan community in Nederland meer dan honderd keer zo  groot is geworden. Waar er twee decennia geleden zestienduizend vegans op de Nederlandse bodem  liepen, waren dat er eind 2019 ongeveer 170 duizend. Er valt dus veel winst te halen in het bedienen van deze doelgroep. Maar hoe transformeer je jouw menukaart in een walhalla voor herbivoren? Daarvoor geldt: goed gejat is soms beter dan zelf bedacht. Hoe pakken je concullega’s met vegan  menu’s het aan? Spiek mee op de menukaart van een restaurant als Waku Waku. Raak samen met  jouw chefkok geïnspireerd en daag jezelf uit.  

Het doel is om vegans zich welkom te laten voelen in jouw restaurant. Dat zit hem bijvoorbeeld ook in  de details, zoals sojamelk in huis hebben voor een vegan cappucino, of sorbetijs maken waarmee je  een heerlijk compromisloos dessert kunt presenteren. Ga jij de uitdaging aan?





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *